Balsam för själen 2

Hela denna helgen har tillbringats hos min mamma och det har minsann inte hänt en enda gång sen hon flyttade ifrån styvfar för 2,5 år sen. Anledningen till det är en historia för sig och kanske eller troligtvis så kommer den vid ett annat tillfälle. Idag vill jag bara skriva om sånt som har varit bra.

I fredags tog jag och sonen bussen ca 8 mil inåt landet till trakterna för min uppväxt. Jag har ju medvetet valt bort det där med bil för att skona miljön Smiley (hmmm.. inte alls för att jag är en fattig student som hellre lägger pengarna på nåt roligare än bensin, skatt och försäkring.. Smiley). Eftersom mamma skulle på kommunfest, hoppade vi av hos storebror istället och satt där till sent på kvällen. Mina båda småbröder (21 och 18 år) kom också dit. Den äldsta lillebrodern hade dessutom sin stadiga (OBS! Hon är ej stadig = tjock, utan dom har "kilat stadigt i över 5 år nu) flickvän med sig.

Storebror och hans fru bjöd på den godaste kycklingfilé jag nånsin ätit och till efterrätt serverade jag godis till ett värde av ca 100 kr. FY FAN, så spyfärdig jag var när skålarna var tömdaSmiley (jag åt faktiskt inte allt själv)!! Och ännu värre blev det när jag, efter ett toabesök (OBS! kissade bara), lånade deras våg och upptäckte att vågen stod på 10 kg mer än vad den gjorde i slutet av majSmiley. Försökte trösta mig med att jag säkert hade flera kilo bajs i tarmen efter den delikata middagen och svulliga "efterrätten", men egentligen vet jag ju att det faktiskt beror på att jag slutat röka. Jäkla skit!!! Det är alltså straffet för att man slutat röka.. Hmmm.. Smiley

Storebrors barn är helt uuuunderbara!! Flickan fyller 4 i januari och pojken har precis fyllt 2. Jag verkligen avgudar dom och i brist på egna småkids, så lånar jag dom och gosar med så länge. Härligast är dom när föräldrarna inte är inom behörigt avstånd.Smiley Det är ju klart så med alla ungar, men shit(!) vad busiga dom är i sitt eget hem. Smiley Jag som då är van vid lugn och ordning, blir helt nervös när dom klättrar överallt och river ner saker, medans storebror och frugan lugnt sitter kvar i soffan och snackar med oss.


image30



När man sen äter godis, så blir det lätt kladdigt på händer och runt mun. Om man inte är uppmärksam då, har man plötsligt chokladkladd på jeansen eller lakritsgegg på den ljusa tröjan. Eller som i min sons fall, saft över byxorna (därför han ligger i kalsonger på bilden.. vi brukar ju normalt inte umgås så lättklädda). Och storebror och frugan sitter fortfarande där alldeles avslappnad.. Jag minns när jag var sån (för typ 12 år senSmiley) och inser att det fan är dags för mig att avla egna barn snart, så jag slutar vara så spänd!! Måste bara hitta en lämplig kandidat med bra gener... Smiley



image31



När klockan blev sent tog vi med oss storebrors flicka och åkte hem till mamma. 6 personer tryckte in sig i lillebrors Nissan Skyline, men "finns det hjärterum finns det stjärterum" (och det var ju faktiskt bara några kilometer det handlade om). Där slappade vi lite framför tv:n, innan alla stupade i säng. Själv lånade jag lillasysters säng (hon var för tillfället hos sin pappa och missade allt ståhej) och TJENA vilken härlig nackkudde hon har!! Jag sov som en prinsessa och vaknade utvilad vid 9-tiden, i ett annars sovande hus. Lyckades väcka den lilla tuttan, när jag "diskret" (ville ju absolut iiiiinte att hon skulle vakna Smiley) smög mig in och fotograferade henne och lillebror sovandes.


image33


Efter frukost stack syskonen hem till sin pappa, så vi andra (mamma, jag, sonen och lilla Tuttan) inledde vår lördagsturné till vissa utvalda släktmedlemmar. Först åkte vi upp till storebror och käkade lunch. En väldigt god grönsakssoppa med en styrka som satte Görels mage i rullning. Ja det kändes åtminstone som att maginnehållet centrifugerades där inne, men när brakskitarna avlöste varann visade det sig bara vara luft. Tilläggas kan att vi inte är speciellt pryda i min familj (jag tvår mina händer och skyller allt på storebror!! Smiley)

När magen lugnat sig lite, styrde vi först kosan till morbror och sen till morfar som hamnat på ett korttidsboende. Han har verkligen blivit sååå glömsk (dement), men kände ändå igen oss. När vi kom in på hans rum och hade suttit där en liten stund, kom plötsligt en tant in till oss. Att det var en avdelning för dementa var inte så svårt att förstå när man hörde diskussionen som följde:

Tanten: Hejsan! Smiley

Morfar: Du får inte vara här! Detta är inte ditt rum! Smiley

Tanten: Varför inte då? Jag har inte gjort något dumt och har minsann ingenting i brottsregistret heller.

Morfar: Gå nu nån annanstans! Smiley

Och sen kom nån i personalen och tog bort henne från morfars rum, medans morfar muttrade en massa om besvärliga fruntimmer.. Smiley

Efter besöket hos morfar, blev det ytterliggare ett besök hos storebror med intag av pizza.. Hmm.. Jo, jag vet att jag borde tänka på figuren, men HERREGUD!!! Det är ju för böveln helg!!! Lilla tuttan följde med oss hem till mamma och det blev jag som fick äran att dela säng med henne denna natten.

Idag har vi firat fars dag. Mamma meckade ihop en kalkonmiddag och jag hämtade morfar. Alla mina syskon kom och några av mammas (hon har 4), så det blev en stor folksamling. Morfar var sååå supernöjd med sin present (1 skjorta, 4 par strumpor och 3 boxerkallingar).

Höll på att bli lite sena till tåget hem, men lillebror körde oss i sin Skyline ju och som fortast var han uppe i över 200!! Jag som ju då är en räddhare, satt bara och ylade. Det var såååå nära att en massa bajs (pizza, kalkon, äppelpaj och godis), färgade trosor, jeans och säte brunt!! För mig och mina medresenärer hade detta kunnat bli jobbigt, men kanske hade vikten åtminstone rättat till sig några kilo då..Smiley

Helgen har verkligen varit som balsam för själen och inte ens helvetesfärden till tåget kunde ändra på det!!

Detta blev lååångt!!

På återseende!!

Kram och bye

Kommentarer
Postat av: Vännen i fjärran

HejHej!
De verkar som om du har haft en kanon helg, även om de verkar varit en hektisk helg. Med de brukar bli så när man ska träffa hela släkten på en helg, men de brukar man glömma bort, för man har så roligt under tiden. Hon "lilla tuttan" verkar som om hon är riktigt litet charmtroll. Hon behöver väl bara fråga en gång om hon vill ha något.
jag känner igen de, för vem smälter inte när dom små liven titta på en med sina oskylldiga små ögon, och gör man inte de, då har man inte känslor i kroppen.

Angående vågen så har ja hört att dom flesta vågar lägger på minst 12 kg....HiHi
Men de är ju så när de bjuds på för god mat och för mycket godis...
Va rädd om dig.
Qram på dig.

2007-11-11 @ 21:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0